Geavanceerd zoeken

Ontkalking Nivona 740

Guest_accessfreak

Dinsdag, 01. September 2009, 07:23 Uhr

Unregistered

Hallo,

Ik heb een paar vragen over het ontkalken van een Nivona CafeRomatica 740. In de winkel waar ik de machine kocht, werd mij verteld dat ik alleen een speciale ontkalkingsoplossing moet gebruiken die is aangepast aan de onderdelen/afdichtingen van de Nivona. De oplossing kost 10€ (250ml) en is voldoende voor 2 ontkalkingen.

De Saeco die ik hiervoor had werd slechts 3-4 keer per jaar ontkalkt, omdat ons water bijna medicinale kwaliteiten heeft. Bij de Nivona moet ik dit elke maand doen, vandaar dat dit ontkalkingsmiddel voor mij echt te duur is. Bovendien moet de Nivona ook elke maand gereinigd worden.

Gisteren moest ik weer ontkalken, toen heb ik geprobeerd hem te misleiden en er maar ongeveer 63ml ingegoten - met als gevolg dat hij niet stopte met ontkalken. Normaal duurt het ongeveer 35-45min om te ontkalken - gisteren was het nog niet klaar na 7u, dus heb ik het gewoon uitgeschakeld.

Heeft de man in de winkel gelijk of probeert hij gewoon zijn dure spullen te verkopen? Of zou ik ook het hier geadverteerde citroenzuurgranulaat kunnen gebruiken?
Oh ja, het is hetzelfde met het schoonmaakstaafje, zogenaamd kan ik alleen die gebruiken die geschikt zijn voor Nivona. Het kost €1 per stuk en de machine moet ook eens per maand schoongemaakt worden. We drinken ongeveer 120 kopjes per maand.

Overigens heb ik de hardheidsgraad op 1 gezet, omdat ons water zoals gezegd bijna geen kalkaanslag heeft. We hoeven onze waterkoker ook maar één keer per jaar te ontkalken en er gaat elke dag ongeveer 8 liter doorheen voor de thee.

Ik zou bij voorbaat dankbaar zijn voor eventuele tips.

Hartelijke groeten uit Schliersee

Helmut Boe

Dinsdag, 01. September 2009, 18:26 Uhr

*

Experts

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 811

lidmaatschapsnummer..: 2411

Hallo,
Zoals u in de gebruiksaanwijzing kunt zien, is elk in de handel verkrijgbaar vloeibaar ontkalkingsmiddel voor koffiemachines geschikt voor uw machine, bijvoorbeeld Durgol.

Een koffiemachine moet meestal worden ontkalkt als er een bepaalde hoeveelheid water doorheen is gestroomd, meestal inclusief stoom- en spoelcycli. Als de machine bij waterhardheid 1 al na een maand en slechts 120 kopjes koffie moet worden ontkalkt, kan dit het gevolg zijn van veelvuldig gebruik van stoom.

Groeten
Helmut

Guest

Woensdag, 02. September 2009, 08:22 Uhr

Unregistered

Hallo,

Hartelijk dank voor uw antwoord. Wat vindt u van het citroenzuurgranulaat? Als je het oplost is het ook vloeibaar. Maar het is veel goedkoper dan de kant en klare mengsels.

Ik heb gezien dat er ook ontkalkingstabletten zijn. Zijn die net zo goed als al het andere of hebben ze nog een nadeel?

Ik weet dat het veel vragen zijn, maar ik wil niet te veel fout doen met een machine die zoveel geld heeft gekost.

thx

Helmut Boe

Woensdag, 02. September 2009, 08:27 Uhr

*

Experts

Hallo,
Citroenzuur kan gebruikt worden. Tabs moeten ook eerst volledig worden opgelost.

Groeten
Helmut

Marco W.

Dinsdag, 13. Oktober 2009, 17:06 Uhr

Unregistered

Hallo Guest_accessfreak,

Pas op, je moet echt geen citroenzuur gebruiken, want citroenzuur is extreem agressief voor je koffiemachine! Hoogwaardige ontkalkers (zoals Nivona of Ceragol) bevatten extra toevoegingen. Deze zorgen ervoor dat metalen onderdelen binnenin, slangen, afdichtingen enz. niet worden aangetast. Het is dus erg belangrijk om een goede ontkalker te gebruiken!
Ik heb een link bijgevoegd die dit nog eens illustreert:
http://www.ceragol.com/uploads/pics/premium_eiertest.jpg

De afbeelding toont een test waarbij een citroenzuur ontkalker en een premium merk ontkalker tegen elkaar worden afgezet. Een normaal ontbijtei wordt enige tijd in de ontkalkeroplossing geweekt!

Als u om uw koffiemachine geeft, moet u beslist een merkontkalker gebruiken. Ik hoop dat ik u heb kunnen helpen!

Met vriendelijke groet
Marco

Joranz

Vrijdag, 16. Oktober 2009, 17:03 Uhr

*

Experts

Bijdragen: 802

lidmaatschapsnummer..: 4019

Hallo Marco!

Pas op, je moet echt geen citroenzuur gebruiken, want dat is extreem agressief voor je koffiemachine!

Sorry, maar dit is gewoon dom...
Citroenzuur is altijd vriendelijker voor het materiaal (minder agressief) dan het meestal gebruikte amidosulfonzuur (ook wel amidosulfonzuur, sulfaminezuur of sulfaminezuur genoemd).
Het is trouwens precies dit amidosulfonzuur dat gebruikt wordt in cergol Ultra...
Voor alle ongelovigen: SDS cergol Ultra (zie 2.1)

Correct, corrosie-inhibitoren worden als additieven in hoogwaardige ontkalkers bijgemengd. Maar deze kunnen alleen het metaal van de kachel beschermen - in geen geval de afdichtingen en slangen, wat totaal overbodig is omdat de hier gebruikte materialen zeer zuurbestendig zijn wink.gif

En de foto laat me maar één ding zien:
De eierschaal (kalk) is in beide opgelost. En als mijn ontkalker eiwitten vernietigt, maakt dat voor mijn koffiemachine geen verschil!

Groeten Joranz

esdeebee

Vrijdag, 16. Oktober 2009, 22:56 Uhr

*

Koffiedrinker

Bijdragen: 9

lidmaatschapsnummer..: 5446

Geen zorgen - vraag het Nivona rolleyes.gif

NivonaFAQ's

Zij adviseren de ontkalker van de fabrikant zelf (wat anders? wink.gif ) of op basis van citroenzuur.

--------------------

Kaffevollautomaten sind die Tamgotchis der Gegenwart

Gast_Marco

Montag, 19. Oktober 2009, 09:34 Uhr

Unregistered

Hallo Joranz,

De eierschaal (kalk) is in beide opgelost. En als mijn ontkalker eiwit vernietigt maakt het voor mijn koffiemachine niet veel uit!

Voor mij is het beeld duidelijk. Het ei aan de linkerkant is niet of nauwelijks veranderd/beschadigd. (logische conclusie => minder agressief) Ook als het "slechts" het eiwit vernietigt (of juist meer...) is het voor mij duidelijk... Daarnaast heeft citroenzuur nog andere nadelen.

Zo slaat bij verhitting van citroenzuur snel een nauwelijks oplosbare witte massa neer. (We hebben het over het neerslaan van een neerslag.) De witte stof die ontstaat in plaats van de kalk heet calciumcitraat. Het geheel ziet er dan precies zo uit als voor de ontkalking - soms nog erger.

Nog steeds dezelfde mening. Voor mij is de ontkalker op basis van amidosulfonzuur de betere keuze.

Volgens de site van de fabrikant is het heel goed geschreven:

De additieven in ceragol ultra Premium Ontkalker beschermen en verzorgen de metalen en kunststof onderdelen van uw volautomatische machine.

Hallo esdeebee!

Oh ja, Nivona gebruikt trouwens ook amidosulfonzuur net als ceragol ultra. wink.gif
Zeker ook een goede keuze.

Groeten Marco

Joranz

Montag, 19. Oktober 2009, 17:57 Uhr

*

Experts

Bijdragen: 802

lidmaatschapsnummer..: 4019

Hallo Marco,

Ik probeer niet te schieten tegen een specifieke ontkalker en ik ben ook geen citroenzuurfabrikant biggrin.gif Ontkalkers op basis van amidosulfonzuur werken zeker uitstekend.
Maar het ergert me gewoon als mensen proberen een te duur product te verkopen aan de chemische leek met behulp van zeer wetenschappelijke argumenten!

Een ei is niet van metaal - nog afgezien van het feit dat de concentratie van het betreffende zuur hier niet eens wordt gespecificeerd.
En dat er een wit neerslag ontstaat bij verhitting van een met calciumcitraat verzadigde ZS-oplossing is absoluut logisch, maar niet realistisch...

Maar hoe dan ook, er zijn zoveel overtuigingen en halve kennis op het gebied van "ontkalken" dat ik zeker niemand de aankoop van het product van zijn keuze wil aanpraten, zolang hij maar zonder zorgen van zijn koffie kan genieten wink.gif

Groeten Joranz

Helmut Boe

Montag, 19. Oktober 2009, 18:06 Uhr

*

Experts

En met deze mooie conclusie zou men nu deze draad kunnen sluiten. Helmut

Guest

Dinsdag, 20. Oktober 2009, 16:44 Uhr

Unregistered

Hallo Joranz, we zijn het ermee eens dat citroenzuur niet agressiever is, maar dat amidosulfonzuur vriendelijker is voor het materiaal als de juiste additieven worden toegevoegd. (Zie de genoemde hoogwaardige ontkalker) De extra additieven beschermen bijvoorbeeld tegen corrosie in de machine.

Dat is alles wat ik vanaf het begin wilde zeggen. Uiteraard zijn we het helemaal eens als het gaat om het genieten van koffie. wink.gif

Groeten Marco

Guest

Montag, 30. November 2009, 13:09 Uhr

Unregistered

Of een heel andere aanpak: Bij waterhardheid 1: stel de Nivona in op werken met een filter, dan hoeft hij nooit ontkalkt te worden. Twee keer per jaar ga je handmatig ontkalken - met een gewone goedkope ontkalker. En als je machine over 15 jaar verpest is door de ontkalker, koop je een nieuwe -.

Geen enkele ontkalker is zo destructief dat een machine niet bestand is tegen 30 ontkalkingen .

Gast_Marco

Donderdag, 10. December 2009, 13:35 Uhr

Unregistered

Hallo naamloze, Helaas heb je een paar dingen over het hoofd gezien, bijvoorbeeld het feit dat deze filters zeer snel muf worden. In gewone taal betekent dit dat de kwaliteit van de koffie eronder lijdt en dus ook uw gezondheid! Als u dit niet gelooft, opent u maar eens een gebruikt filter. Natuurlijk kun je de ziekteverwekkende bacteriën niet zien, maar de groene tot bruine vlekken en de bijtende geur doen het vermoeden.

(=niet erg gezond, dus beter je handen thuis houden) De waterhardheid moet ook worden ingesteld op het kalkgehalte in het water, anders verkalkt de machine te veel. (Dus niet zomaar op 1 zetten zodat je niet zo vaak hoeft te ontkalken...) Je moet gewoon weten dat kalkaanslag de belangrijkste reden is voor kapotte koffie- en espressomachines. Mensen investeren vaak meer dan duizend euro in een machine, maar besparen zoveel mogelijk op de accessoires? U gebruikt toch ook geen slaolie in uw auto?

Elke machine kan 30 keer ontkalkt worden "zonder schade"? Fout. Zelfs één keer ontkalken kan genoeg zijn om de machine of de zetgroep te breken. Het materiaal binnenin de machine is meestal plastic en daarom erg kwetsbaar. Helaas besparen de fabrikanten ook steeds meer op de kwaliteit om hun winst te maximaliseren. Gerecycled plastic uit China is bijvoorbeeld erg goedkoop en wordt in veel merkkoffiemachines gebruikt. Alleen een goede ontkalker tast plastic en andere gevoelige materialen niet aan en schaadt de koffiekwaliteit niet.

Denk daarom twee keer na voordat u het koffiegenot van anderen bederft om een paar euro te besparen. MFG Marco